kwaliteit uit eigen hand en machines

ONZE MACHINES ONZE KRACHT

Bij Zomer streven we ernaar om een revisie van een motor van a tot z  zelf uit te kunnen voeren. Dit maakt ons erg flexibel en verkort de reparatie tijd significant. Een ander belangrijk punt is dat we zeker zijn van de kwaliteit van de reparaties en bewerkingen. Wij beschikken daarom over een compleet en geavanceerd machinepark om al deze bewerkingen uit te voeren. De meeste van deze bewerkingen vereisen veel ervaring en vakmanschap. Daarom heeft ieder van onze monteurs zijn eigen specialisatie. 

VLAKBANKEN

We beschikken over een tweetal vlakbanken voor zowel ijzer als aluminium cilinderkoppen. Veel motorschades gaan gepaard met relatief hoge motortemperaturen. Hierdoor kunnen onderdelen, zoals de cilinderkop, heel licht krom trekken. Mogelijk wordt het cilinder koppakking vlak beschadigd waardoor de koppakkingen niet goed meer afdichten. Om deze reden worden de meeste cilinderkoppen gevlakt voordat ze weer opnieuw gemonteerd worden.
Naast cilinderkoppen kunnen wij ook uitlaat en inlaat spruitstukken vlakken. Kromgetrokken of gecorrodeerde spruitstukken zijn na deze bewerking weer zo goed als nieuw!

CILINDERS BOREN

Als na meting blijkt dat de cilinders van jouw motor “over de maat” zijn, kunnen wij de cilinders op onze boorbank opboren en daarna opnieuw honen. Met het gebruik van speciale overmaat zuigers is de motor dan weer zo goed als nieuw en levert maximale prestaties met minimaal olieverbruik.
Het boren van het onderblok gebeurt op de zogenaamde boorbank. Op deze zeer stabiele bank wordt de cilinder ruimer geboord tot vlak onder de hoon maat. Hierdoor komt de orginele cilinderwand structuur weer terug waardoor de cilinderwand weer olie op kan nemen ter smering van de zuiger. Na het boren wordt de cilinder in stappen op de hoonbank op maat gehoond.
Naast het uitboren van versleten cilinders wordt boren en honen ook veel toegepast in de racerij. De standaard cilinderboring wordt dan vergroot om een grotere cilinderinhoud en dus hoger vermogen te verkrijgen met daarbij een laag eigen gewicht van de motor.

CILINDERS HONEN

Bij het honen van de cilinder wordt de wand door speciale slijpstenen, de "hoonsteen", naar exact de cilindermaat en de juiste oppervlakte ruwheid gebracht. In het geval van lichte beschadigingen of krassen in de cilinderwand kunnen deze met de hoon-machine worden uitgehoond. Doordat de hoonstenen tijdens het honen op en neer door de cilinderboring bewegen ontstaat een specifiek hoon- patroon. Hierdoor is de cilinderwand in staat een hoeveelheid olie in de poriën van de cilinderwand op te nemen.
Dit patroon wordt gemeten door het meten van de cilinderwand ruwheid. De maat voor cilinderwand ruwheid is zeer belangrijk omdat de poriën in de cilinderwand olie vasthouden om de smering van de zuiger te verzorgen bij een minimaal olieverbruik. Bij Zomer kunnen we de cilinderwand ruwheid met speciale apparatuur meten. Een door Zomer gehoonde cilinder is dus prefect op maat en draagt bij aan minimaal olieverbruik bij maximale prestaties.

AFPERSBAK

Water bij de olie of olie bij het water. Vaak is de cilinder koppakking verdacht, echter in sommige gevallen is een gescheurde cilinderkop of warmtewisselaar de boosdoener. Om cilinderkoppen en of warmtewisselaars te controleren op scheurvorming kunnen wij deze op druk afpersen. De koelwater kanalen worden hierbij onder luchtdruk gebracht, waarbij de cilinderkop in een bad warm water wordt ondergedompeld. Kleine haarscheurtjes worden namelijk vaak pas merkbaar als de cilinderkop op bedrijfstemperatuur is. Door te controleren op luchtbellen of drukverlies weten we zeker of eventueel koelwaterverlies veroorzaakt werd door een gescheurde cilinderkop of een kapotte koppakking.

KLEPZITTING BEWERKEN

In geval van schade aan de klepzitting kunnen wij de klepzitting bijwerken of zelf helemaal vervangen. Voor het bewerken van de klepzittingen hebben wij een geavanceerde klepzitting freesbank.
Klepzittingen hebben een instroom, een  uitstroom en een klepzitting vlak. Voor betrouwbaar functioneren van de klep dient het aanlegvlak van de klep op de zitting exact de juiste breedte te hebben. Om goed afsluiten van de klep te garanderen is het tevens van belang dat de zitting exact gecentreerd wordt op de klepgeleider.
Op onze geavanceerde Serdi klepzitting freesbank is de freeskop daarom zwevend opgehangen. Daarmee zeer nauwkeurig en in 1 werkgang de drie hoeken van de klepzitting infrezen en sluit de klep altijd weer 100% aan op het nieuwe zitting vlak.

KLEPPEN SLIJPEN

Doordat de klep contact maakt met het klepzittingvlak kan het zittingvlak van de klep na verloop van tijd inslaan. Hierdoor dicht de klep niet goed meer af op de klepzitting. Doordat hete verbrandingsgassen langs deze lekkage worden geperst worden zowel de klep als de zitting erg warm waardoor ze na verloop van tijd zullen verbranden.
Met onze klepslijpbank kunnen we het zittingvlak van de klep licht slijpen. De klep is daarna weer zo goed als nieuw en sluit weer perfect aan op het zitting vlak. Klaar voor jarenlang betrouwbaar gebruikt!

KRUKAS BALANCEERBANK

Voor een trillingsvrije loop en voor maximale prestaties is het belangrijk dat de krukas en vliegwiel uitbalanceerd zijn. Wij beschikken over een zeer geavanceerde balanceerbank waarmee we dynamisch onbalans in een krukas of vliegwiel kunnen meten. Door de balanceer gewichten van de krukas of het vliegwiel te bewerken brengen wij deze weer exact in balans. Naast trillingsvrije loop verbeteren hierdoor de prestaties van jou motor. Daarnaast vermindert dit ook de belasting voor andere onderdelen in de auto, zoals trillings gevoelige elektronica en sensoren.

INJECTOR REINIGEN

Brandstof injectoren hebben minuscule gaatjes en zijn daardoor erg gevoelig voor vervuiling. Hierdoor kan de opbrengst en/of het beeld van de injector dusdanig beïnvloeden dat dit de prestaties van de motor nadelig beïnvloed. Een defecte injector kan leiden tot hoger brandstof verbruik, slecht of niet meer “meelopen” van een cilinder, of zelfs motorschade. Wij kunnen met onze injector testbank de injector testen op inspuitbeeld en opbrengst. Indien er afwijkingen zijn kunnen wij de injector ultrasoon en met speciale vloeistof reinigen. In veel gevallen kunnen we hiermee de hoge kosten van het vervangen van een injector voorkomen.

LIJNBOREN

Nokkenaslagerboringen of hoofdlagerboringen zijn af fabriek in een blok geboord. Omdat alle lagerpunten exact in lijn moeten liggen noemen we dit lijnboren. 

In het geval van lagerschade aan het lagerbed kunnen wij door middel van lijnboren deze lagervlakken weer als nieuw maken. 

Allereerst worden de lagerkappen hiervoor licht gevlakt waardoor na montage een licht ovaal gat ontstaat. Daarna spannen wij het onderblok of cilinderkop op in de lijn-boorbank. Vervolgens wordt de 'boor" middels een spindel de lagerboring weer exact en in lijn gelijnboord. Net zo goed als nieuw, en dus weer klaar voor jarenlang betrouwbaar gebruikt.

KRUKAS SLIJPEN

Wanneer er een hoofdlager of drijfstanglager is uitgelopen, heeft deze lager vaak ook schade aan de krukas veroorzaakt. Nieuwe lagers monteren heeft dan geen zin omdat deze nieuwe lagers snel weer stuk lopen op het ruwe oppervlak van de drijfstang en/of hoofdtap. Gelukkig hoeft dit niet het einde van jouw krukas te betekenen. We kunnen de krukas op onze speciale slijpbank namelijk terug slijpen zodat het oppervlak weer glad en exact rond is. Na het monteren van speciale overmaat lagers is jouw kruk-drijfstang dan weer als nieuw!

Het machine park bij Zomer is dusdanig dat we alle bewerkingen in eigen beheer uit kunnen voeren. De bewerkingen hierboven zijn slechts een kleine greep uit de bewerkingen die we uit kunnen voeren. Misschien heb jij een specifieke wens of probleem met jouw motor. Onze specialisten kijken graag even met je mee om je vervolgens te voorzien van vakkundig en eerlijk advies.

NEEM CONTACT MET ONS OP

website realisatie door diezit.nl